Hur man ansöker om norsk auktorisation (norsk autorisasjon)
Uppdaterad · 7 min läsningFör att arbeta som sjuksköterska, läkare, undersköterska eller annan hälso- och sjukvårdspersonal i Norge som Svensk så måste du ansöka om norsk auktorisation (norsk autorisasjon). Processen är ganska lik för alla yrken och här kommer vi att guida dig steg för steg hur du ansöker. Efter godkänd auktorisation kommer du att få ett HPR-nummer, som används för att verifiera att du har rätt att utöva ditt yrke i Norge. Detta kan jämföras med hur Socialstyrelsens register för hälso- och sjukvårdspersonal (HOSP) fungerar.
Hur lång tid tar det att få norsk auktorisation?
Behandlingen av ansökan om norsk auktorisation kan ta upp till tre månader, beroende på kapaciteten hos Helsedirektoratet. Därför kan det vara bra att starta processen så tidigt som möjligt om du vill utforska arbetsmöjligheter i Norge. Ett smart tips om du har arbetat i Sverige, Danmark, Finland eller ett annat EU-land i minst tre år med fullständig legitimation är att skicka information om detta i ett separat e-postmeddelande till godkjenning@helsedir.no, då det kan påskynda processen.
Hur mycket kostar det att få norsk auktorisation?
Avgiften för att få norsk auktorisation är NOK 2.500:-. Betalningen måste genomföras för att kunna skicka in ansökan.
Kan någon ansöka om norsk auktorisation för mig?
Ja, detta kallas fullmakt. Om någon ska fylla i formuläret och betala för dig måste du fortfarande förbereda och ge dem de rätta dokumenten.
En bra sak att komma ihåg är att när du har skapat ditt konto kommer din ansökan att sparas och du kan komma tillbaka och fortsätta stegen när som helst.
Här nedanför kommer vi att förklara varje steg du behöver ta för att få norsk auktorisation:
Förberedelse
Skapa användarkonto utan norsk medborgarskap eller d-nummer
Fyll i ansökan
Ladda upp rätt dokumentation
Signera, betala och skicka ansökan.
Låt oss gå igenom processen för att få din auktorisation steg för steg!
Förberedelser: Vad du behöver ha klart för att få norsk auktorisation
Alla dokument måste vara i PDF-format
Om du inte redan har dem digitalt tillgängliga måste du skanna dem. Observera att bilder av dokument inte är tillräckligt och att skanningen måste vara i färg ifall originalen är det. Se till att inkludera alla sidor i rätt ordning och orientering.
Dokumenten måste vara på ett godkänt språk
Om dokumenten inte är på norska, svenska, danska eller engelska, måste de översättas till ett av dessa språk av en auktoriserad översättare. Lägg till översättningen i samma fil som originaldokumentet. Diplom och examensbevis behöver inte översättas.
Följande dokument kommer att begäras:
Vittnesmål / Diplom: Bevis på avslutade studier och tillhörande examensbevis.
Resultatutdrag / Examensbevisbilaga: Ett fullständigt resultatutdrag av avslutade studier.
Avslutade kurser (utbildningsplan): En detaljerad lista över alla avslutade kurser från din utbildning. Detta är inte obligatoriskt att skicka in i ansökan, men det kan vara bra att bifoga om du har det.
Pass: En skanning av ditt pass för att bevisa din identitet.
Godkännande från andra länder: Du bör bifoga dokument som visar att du har rätt att utöva ditt yrke i det land där du för närvarande arbetar. För Sverige är detta IVO och HOSP. För Finland är det ett dokument som visar ditt registreringsnummer och för Danmark är det ditt AutorisasjonsID.
Arbetsintyg: Om du har erfarenhet bör du bifoga intyg från tidigare arbetsgivare, inklusive brevpapper/stämpel, signatur från relevant chef och kontaktinformation. Detta kan hjälpa processen, och all erfarenhet som du nämner i ansökan måste ha ett uppladdat dokument.
Skapa användare utan norskt personnummer eller D-nummer i Altinn
När du har alla dokument klara, är du redo att söka igenom Altinn. Altinn är den norska internetportalen för digital dialog mellan privata individer, offentliga myndigheter och företag.
Om du inte har norskt personnummer eller D-nummer måste du använda alternativ inloggning i Altinn.
Stegen för att skapa ett användarkonto är ganska enkla:
Tryck på "Lag ny bruker".
Skapa ett användarnamn, fyll i din e-postadress och välj ett lösenord.
Gå tillbaka till inloggningssidan, ange detaljerna du precis skapat, och vips, så är du inne!
När du är inloggad kan du gå vidare till nästa steg.
Fyll i ansökan om norsk auktorisation
Första steget i ansökan: Fyll i uppgifter om dig själv som sökande
Här kommer du att bli ombedd att fylla i din personliga information, kontaktuppgifter och eventuell fullmakt. Se till att fylla i dina personliga uppgifter såsom de står i ditt pass. Om du har bytt namn och några av dokumenten skiljer sig från vad som står i ditt pass, måste du dokumentera bytet.
Den sista frågan i denna del handlar om fullmakt. Här frågas om någon ska få rätt att fylla i formuläret för dig. Vissa vikarierande byråer kan hantera ansökan åt dig och om så är fallet, är svaret på sista frågan “Ja”. Kom ihåg att om någon gör detta åt dig, måste du fortfarande förbereda de rätta dokumenten och ge dem till den som gör ansökan åt dig. Om du gör ansökan själv kan du svara “Nej" på denna fråga.
Andra steget: Postadress
Adressen som du vill att legitimation, dokument med mera ska skickas till.
Tredje steget: Ansökningsdetaljer
Detta är steget där du specificerar att du ansöker om auktorisation. Välj din profession och sedan att du söker om "Auktorisation/Licens". Därefter får du ange ifall du har en nuvarande behörighetsbegränsning i Sverige eller annat land. Om det är fallet, kommer du att bli ombedd att ge en förklaring.
Efter att du har valt din profession och vad ansökan gäller, kommer tre ytterligare steg att visas: utbildning, arbetslivserfarenhet och bilagor:
Fjärde steget: Utbildning
Här lägger du till all relevant utbildning du har slutfört. Informationen kan användas för att verifiera att dokumenten du har lämnat in är korrekta, och därför ber de om tillstånd att samla in information om detta externt. Du kan lägga till upp till fem utbildningar.
Femte steget: Licenser från andra länder
Om du utövar din profession i ditt nuvarande land eller hemland, har du förmodligen en licens eller en auktorisation för att göra det. Lägg in all relevant information. I avsnittet "Titel" anger du din yrkestitel enligt dina licenser. Om du till exempel är sjuksköterska skriver du bara "Sjuksköterska". Alla licenser du lägger till här måste dokumenteras med ett legitimationsbevis.
Sjätte steget: Arbetserfarenhet
Här specificerar du din relevanta arbetserfarenhet inom din valda profession. Du kan lägga till upp till fem tidigare erfarenheter. Vi rekommenderar att bara lägga till de mest relevanta erfarenheterna för din ansökan. För att lägga till din arbetserfarenhet måste du ange land, arbetsplats, period (eller om det är din nuvarande arbetsplats), samt din befattning och arbetsbeskrivning.
Ladda upp dina dokument
Efter att du har fyllt i din ansökan rekommenderar vi att gå igenom den och dubbelkolla att allt är korrekt. När det är klart är du redo att börja ladda upp dina dokument!
Här kommer du att behöva använda de dokument som du har förberett (Diplom, Kursutdrag, Kursplan, Pass, Godkännande etc.). Dessutom måste du skriva ut och underteckna din ansökan. För att skriva ut ansökan måste du gå till "Översikt - formulär och bilagor". Under "Formulär" hittar du en knapp som säger "Utskriftsversion (pdf)". Ladda ner formuläret, skriv ut det, underteckna det och gå sedan vidare till uppladdningen.
Se till att ladda upp alla nödvändiga dokument korrekt, eftersom eventuella fel kan leda till längre behandlingstid för din ansökan. Antalet dokument som du kommer att bli ombedd att ladda upp varierar beroende på hur mycket du har angett i din ansökan. För att ladda upp dokument måste du gå tillbaka till översiktssidan och ladda upp varje dokument separat:
Pass («Pass»)
Undertecknad ansökan («Underskrevet søknad»)
Godkännanden från andra länder («Godkjenning annet land»)
Certifikat / Diplom («Vitnemål / Diplom»)
Resultatutdrag / Examensbevisbilaga («Karakterutskrift / Diploma supplement»)
Slutförda ämnen / Kursplan («Fagplan»)
Arbetsintyg från tidigare arbetsgivare («Arbeidsattest»)
När alla dina dokument har laddats upp trycker du på "kontrollera alla" för att gå vidare till signeringen. Om du har några brister i din ansökan kommer du att informeras om detta, och det måste åtgärdas för att kunna fortsätta. När allt är klart kan du fortsätta till nästa steg:
Signering och inlämning av ansökan
Det här är den sista delen! Först måste du underteckna dokumenten. När du undertecknar bekräftar du att allt du har angett är korrekt. Efter att du har undertecknat, kommer du att bli ombedd att genomföra betalningen. Betalningen måste göras med antingen Visa eller Mastercard, och beloppet är NOK 2500,-.
När betalningen har genomförts kommer din ansökan att vara inskickad! Du kommer sedan att omdirigeras till kvittot, som är en bekräftelse på att ansökan har lämnats in. Efter att betalningen har genomförts tar det normalt upp till 3 månader att behandla din ansökan.
Helsedirektoratet har också publicerat en användarhandledning i pdf-format för olika delar av denna ansökan, vilket kan vara relevant att titta på om denna guide inte besvarar alla dina frågor, eller om du till exempel är norsk medborgare och ska använda formuläret. Du kan också gärna kontakta oss på Bemlo, så kan vi hjälpa dig vidare.
Andra vanliga krav för att arbeta i Norge
Körkort, om du vill arbeta inom hemtjänsten.
Flytande i ett skandinaviskt språk. Danska eller svenska är vanligtvis tillräckligt.
Intresserad av att komma i kontakt med bemanningsföretag?
Vill du komma i kontakt med ett eller flera av Sveriges bästa bemanningsföretag? Skicka en intresseanmälan på 60 sekunder hos oss på Bemlo!
Jämför 80+ bemanningsföretag för sjuksköterskor!
Lämna en kommentar...
När du skickar så godkänner du våra villkor.